Home ZdrowieAminokwasy BCAA: dlaczego, dla kogo i jak je stosować?
Aminokwasy BCAA: dlaczego, dla kogo i jak je stosować?

Aminokwasy BCAA: dlaczego, dla kogo i jak je stosować?

Aminokwasy BCAA (z ang. Branched Chain Amino Acids), czyli leucyna, izoleucyna oraz walina, są bardzo popularne wśród sportowców. To związki chemiczne, których ludzki organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, dlatego powinno się je dostarczać do niego wraz z pożywieniem. Aminokwasy te posiadają szereg właściwości niezwykle korzystnych dla osób aktywnych fizycznie. Nic więc dziwnego, że zasilają grono suplementów im dedykowanych. Dowiedz się więcej o tych charakterystycznych substancjach.

Dlaczego suplementy BCAA są warte uwagi?

Suplementy zawierające w swoim składzie aminokwasy BCAA wykazują cenne właściwości służące zachowaniu dobrej kondycji organizmu. Warto jednak nabywać sprawdzone produkty tego typu, gdyż nie wszystkie dostępne na rynku zawierają odpowiednio zoptymalizowane proporcje poszczególnych związków chemicznych. Do niekwestionowanych zalet dobrej jakości suplementów BCAA można zaliczyć:

  • niwelowanie zmęczenia treningowego,
  • budowanie masy mięśniowej i redukcję tkanki tłuszczowej,
  • ochronę przed katabolizmem mięśniowym,
  • przyspieszenie regeneracji po wysiłku fizycznym.

Produkty tego typu nie tylko pomagają zrzucić nadprogramowe kilogramy, ale też sprawiają, że uzyskuje się ładnie wyrzeźbioną sylwetkę. Ponadto aminokwasy BCAA zapewniają odpowiednią dawkę energii potrzebną do wykonywania nawet bardzo intensywnych ćwiczeń. Zwiększają tym samym wydajność treningu.

Dla kogo dedykowane są produkty BCAA?

Suplementy tej kategorii zostały stworzone dla osób podejmujących regularny wysiłek fizyczny o co najmniej umiarkowanej intensywności. Docenią je wszyscy, dla których sport i dbanie o wysportowaną sylwetkę jest pasją. Przysłużą się zarówno osobom uprawiającym sporty siłowe, jak i tym trenującym fitness czy biegaczom. Co więcej, przy przyjmowaniu aminokwasów BCAA, płeć nie ma znaczenia. Mogą je stosować mężczyźni i kobiety.

BCAA — co warto wiedzieć, zanim zacznie się stosować?

Na rynku istnieje wiele suplementów, które nie dają oczekiwanych efektów. BCAA nie stanowi wyjątku. Jak już zostało wspomniane — nie wszystkie produkty tego typu posiadają odpowiednie proporcje leucyny, izoleucyny oraz waliny. Warto wiedzieć, że tej pierwszej powinno być najwięcej, choć oczywiście wszystkie trzy są istotne. Leucyna jest najważniejsza, ponieważ to ona jest odpowiedzialna za inicjację syntezy białek mięśniowych. Niemniej, dwa pozostałe związki także są niezbędne do tego, aby mięśnie budowały się prawidłowo.

Zażywanie aminokwasów BCAA nie zastąpi również odpowiednio zbilansowanej diety. Tak jak każde inne suplementy, powinny one stanowić jedynie dodatek do zdrowego trybu życia, a nie być traktowane jako cudowny środek na wymarzoną sylwetkę. Nie można liczyć na efekty, jeśli — zażywając tego rodzaju specyfiki — ogólnie będzie się odżywiać niezdrowo. Tylko prawidłowe dawkowanie BCAA (zgodnie z zaleceniami producenta), połączone ze spożywaniem w ciągu dnia zbilansowanych posiłków i regularnymi treningami, da dobre rezultaty.

W jakiej postaci można zażywać BCAA?

Tego rodzaju suplementy można spotkać pod postacią kapsułek, tabletek bądź proszku przeznaczonego do rozpuszczenia w wodzie (lub opcjonalnie w soku). Ponadto obecnie można znaleźć preparaty o wzbogaconym składzie. Poza aminokwasami BCAA zawierają one dodatkowe elementy, takie jak np. witaminy, różne składniki odżywcze oraz mineralne czy aromaty. Te ostatnie mają służyć uatrakcyjnieniu smaku danego suplementu.

To, na którą formę preparatu ktoś się zdecyduje, jest indywidualną sprawą. Ważne, aby w każdym przypadku wziąć sobie do serca wskazówki producenta, co do jego przyjmowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.